Interview Telegraaf "Omarm de crisis"

vrijdag 03 januari 2014

Interview met Michel Le Roux, oprichter van I Love Crisis.


Ondernemers en creatieve geesten zouden de crisis meer als een uitdaging moeten zien. Dat zegt Michel le Roux, medeoprichter van het Haagse reclamebureau Alterego Marketing. Le Roux werd in 2008 getroffen door de eerste crisisgolf en zette de aanvankelijke verlamming om in een creatieve boost. "Ik zag in dat we terecht gekomen zijn in een nieuwe realiteit, waarin we anders met elkaar om moeten gaan."

Le Roux: "Ik heb me als marketing man altijd bezig gehouden met het creëren van nieuwe merken op het gebied van gastronomie, wijn en cultuur. Branding is storytelling, je verhaal moet van begin tot eind kloppen. Door de crisis weten consumenten heel goed te onderscheiden wat echt is. Alles draait in deze tijd om echtheid, daar creëer je vibes mee."

De ondernemer gelooft in creativiteit. "We geven al jaren grote, exorbitante feesten op het strand in Woodstock69 voor onze klanten. Ondanks de crisis zijn die feesten de laatste jaren steeds succesvoller geworden. Het is veel inspirerender om met drie keer niks een groot evenement te organiseren dan wanneer je een fors budget tot je beschikking hebt. Als je niks hebt wordt je gedwongen om veel creatiever te zijn. Ons laatste grote rosé wijn party had als thema 'de Franse Revolutie' en we hebben werkelijk iedereen erbij betrokken: van toiletjuffrouw tot wijnboer. We hebben alle gasten zelf aangekleed. Voor minder geld huur je gewoon goede, minder bekende dj's in. Met creativiteit en innovatietalent creëer je een duurzame flow!"

Michel Le Roux geeft als gastdocent les op de opleiding Media & Entertainment Management aan de Hogeschool InHolland. "Ik geloof erg in de nieuwe generatie. Ze zijn creatief met het bedenken van oplossingen. Jonge mensen geloven in een positieve benadering en houden niet van zeuren of zielig doen. Ze snappen dat je niet van de crisis weg moet lopen, maar haar moeten omarmen. Dat geeft ons de mogelijkheid om scherp en creatief te zijn en nieuwe markten te ontdekken. Door de crisis bevinden zich vele mensen in dezelfde financiële problemen. Maar de crisis zorgt ook voor een grote mate van saamhorigheid."

Le Roux zette in 2008 het platform www.ilovecrisis.nl op, een platform met uitsluitend positieve berichten voor schrijvers, filosofen en ondernemers. "Dat levert erg veel inspiratie op." Eén van de trouwe bezoekers van dit platform is Ruut Veenhoven, verbonden aan de Erasmus Universiteit als emeritus professor Social conditions for human happiness. Veenhoven stelt dat de economische recessie deels een gevolg is van pessimisme en dat pessimisme wordt gevoed door de aanhoudende stroom van slechte berichten in de media.

"Het gebruik van het woord ‘crisis' is tekenend voor die negatieve berichtgeving, ‘recessie' is een beter woord. Er is alle reden om positief te zijn over de huidige economie. Er zijn cijfers over goede ontwikkelingen zoals aantrekkende investeringen en beurskoersen. De recessie brengt niet alleen ellende, maar stimuleert ook positieve ontwikkelingen, zoals grotere saamhorigheid", aldus Veenhoven. "Die positieve effecten zijn ieder voor zich niet goed meetbaar, maar hun gezamenlijk effect blijkt wel uit het blijvend geluk van de gemiddelde Nederlander. Uit onderzoeken blijkt dat Nederlanders behoorlijk gelukkig zijn. De laatste dertig jaar zijn de cijfers zelfs nog gestaag toegenomen. De recessie heeft daar niet aan afgedaan. Dat betekent dat evidente nadelen van de recessie kennelijk gecompenseerd worden door minder zichtbare voordelen. Sites zoals www.ilovecrisis.nl en www.stopdecrisis.nl laten dus geen loos optimisme zien, maar tonen de andere kant van de medaille."

 

Bron www.telegraaf.nl

More News

>>Lees meer