WE ALL LOVE ‘I LOVE CRISIS’!

donderdag 21 maart 2013

Michel le Roux brengt ons precies waar we naar opzoek waren. Eindelijk, een positief geluid in tijden van crisis! Zijn website ‘I LOVE CRISIS' dient als "inspiratie- en ontmoetingsplatform voor gelijk denkende creatieve ondernemers die willen bijdragen aan de ‘nieuwe economie' vanuit een positieve mind-state gebaseerd op onderling respect en vruchtbare uitwisselingen." Een mond vol, maar het klinkt wel goed. En met het zware Franse accent waarmee le Roux spreekt, klinkt het nog beter.

Hoe is het idee van I love Crisis ontstaan?
"In 2008 sloeg de crisis toe en ook ons reclamebureau ‘Alterego Marketing' ontkwam er niet aan. We maken campagnes voor producten met een sterke identiteit, zoals wijn, koffie en kaas. Toen van de ene op de andere dag de budgetten van onze drie grootste klanten werden bevroren verloren wij de helft van onze omzet! We werkten aanvankelijk met twaalf mensen maar door deze klap moesten we helaas afscheid nemen van de helft van ons personeel. Gelukkig bezit ons team het nodige doorzettingsvermogen en daardoor hebben we ons hoofd boven water kunnen houden. We zijn om de tafel gaan zitten met ons resterende personeel en hebben ze gevraagd mee te denken over een manier om de strijd aan te gaan met het fenomeen ‘Crisis'. Het stimuleerde ons om extra hard te vechten. Natuurlijk hebben we de crisis eerst vervloekt op alle mogelijke manieren, maar dat hielp ons niet verder. Toen hebben we geprobeerd de voordelen van de crisis te zien. We zijn een creatief bureau, dus we moeten de crisis ook op een creatieve manier aanpakken. Daarmee ontstond het idee om een website op te richten die ons en anderen kan helpen om door de crisis te komen. I Love Crisis was geboren."

"Zonder de crisis was het misschien allemaal net iets te makkelijk geweest."

Wat hebben jullie geleerd van de crisis?
"De crisis dwingt je om met alles beter om te gaan. Door de crisis zie je wat er niet goed werkt in een bedrijf en zelfs wat er niet goed werkt binnen de hele maatschappij. Hij trekt je uit je ‘veilige zone' en dwingt efficiëntie en innovatie af. Je moet, hoe zeg je dat, ‘out of the box' denken en solidair zijn. En daar kunnen wij als creatief bedrijf ons voordeel mee doen. De crisis is voor ons zelfs wel goed geweest, denk ik. Zonder de crisis was ‘t misschien allemaal net iets te makkelijk geweest. Als je als bedrijf naast je schoenen gaat lopen, gaat het een keer mis. Dat heeft de crisis nu weten te voorkomen."

Wordt er veel van uw site gebruik gemaakt?
"Ja zeker! Toen we de site oprichtten hebben we dat ook gelijk richting de media gecommuniceerd. Het begon als een nevenproject maar opeens werden we opgepikt. Ons logo is bij Pauw en Witteman gebruikt om de crisis te illustreren en we hebben in januari zelfs een hele pagina in het Algemeen Dagblad gehad! Ook BNN heeft er een item over gemaakt. Sinds 2012 is de site veel interactiever geworden en merken we dat hij meer en meer bekeken wordt."

"Het beste idee wordt beloond met de ‘I Love Crisis Award.'"

Wat zijn de toekomstplannen voor I Love Crisis?
"We gaan ons vooral richten op jongeren. I Love Crisis is nu vooral een inspiratie platform maar het is de bedoeling dat het een ‘crowd source' platform wordt. Dat houdt in dat we via onze website een specifiek probleem aan gaan kaarten en iedereen mag daarvoor een oplossing bedenken. We willen jonge talenten, tussen de 20 en de 30 jaar, stimuleren om creatief te denken. Het idee is om het beste initiatief te belonen met de ‘I Love Crisis Award'. Bij deze award hoort een beeldje, maar de echte prijs is natuurlijk het geld bedrag als opzetje om hun idee tot uitwerking te brengen. We gaan in september de hoge scholen en universiteiten polsen om te kijken hoe zij hierover denken. De ideeën zijn nog heel pril hoor, aan de uitvoering moet nog van alles gebeuren. Daarom weten we ook nog niet wanneer de eerste prijsuitreiking zal plaatsvinden."

Hoe gaat u persoonlijk om met de crisis? Hoe kunt u elke dag positief zijn?
"Ik ben zoals iedereen; natuurlijk heb ik ook gewoon m'n ‘off-days', m'n dagen van irritatie. Maar ik haal er energie uit. Ik heb geen goeroe en ik doe niet aan yoga of zo hoor, haha. Maar ik probeer elke dag iets positiefs te doen. Geluk kun je op die manier wel een beetje afdwingen, vind ik."

"Ik heb geen goeroe en ik doe niet aan yoga of zo, hoor!"

Als we het CPB moeten geloven zou het vanaf 2014 toch eindelijk echt weer een beetje beter moeten gaan met de economie. Wat gebeurt er met uw site als de crisis voorbij is?
"De crisis zit zo ontzettend diep geworteld, die is voorlopig nog niet voorbij. En ook al is-ie voorbij, je moet blijven stimuleren. Als je de demografie van Europa bekijkt en je ziet daar tegenover de snel opkomende economieën van landen als China, India en Brazilië, weet je dat Europa flink zijn best moet blijven doen om de internationale concurrentie aan te gaan. We hebben veel geleerd van de crisis en die punten moeten we blijven vasthouden. Daar kan I Love Crisis aan bijdragen."

U houdt stiekem toch ook wel meer van hoogconjunctuur dan van crisis?
"Maar natuurlijk! Ik kan niet wachten tot de dag wanneer die rotcrisis voorbij is! Maar ik ben blij dat-ie is geweest. Ik heb er enorm veel van geleerd. We staan weer met beide benen op de grond."


Kijk voor meer informatie en een positief geluid snel verder op de site!


Door: Wytske van Tilburg

 

More News

>>Lees meer