Cocoonen is trending dankzij crisis

woensdag 13 februari 2013

Lekker knus op de bank, van alle gemakken voorzien. Tijd met elkaar doorbrengen, persoonlijk contact en omringd worden door familie, oftewel ‘cocoonen'. Dankzij de crisis is dit erg populair geworden onder Europeanen.

Dit blijkt uit een internationaal onderzoek dat onder 5690 mensen van de leeftijd 16 tot 64 jaar is gehouden in verschillende Europeaanse landen. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van Disneyland Paris. Een verassende uitkomst dus.

"We willen vooral tijd, emoties en ervaringen met elkaar delen, en weer ‘real life' bij elkaar zijn", bevestigt Goof Lukken, trendwatcher op het gebied van vrijetijdsbesteding en docent aan toerismeopleiding NHTV. In tegenstelling to drie jaar geleden geeft, tegenwoordig ruim 40 procent aan tijd te willen doorbrengen met gezin, familie en vrienden.

De opkomst van sociale media speelt hierin ook een rol. Over het algemeen zijn Nederlanders wel positief over sociale media, al begint zich nu een kleine groep terug te trekken van populaire sites als Facebook. In andere Europese landen zoals Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Italië, en België is men wat meer pessimistisch over sociale media. Ze vinden dat de mensen hierdoor elkaar minder ontmoeten. Disney zal proberen in te spelen op deze trend door meer gebruik te maken van ‘de sociale context' in plaats van eenvoudigweg gebruik te maken van een nieuwe attractie die vooral inspeelt op de beleving.

Meer tijd doorbrengen met familie en vrienden in je eigen omgeving. Zo slecht klinkt dat nog niet. Het lijkt erop dat we dankzij de crisis het simpele weer gaan waarderen. Is cocoonen in jouw omgeving al een trend?

Bron: Spitsnieuws

 

More News

>>Lees meer