EK-fans laten zich niet uit het veld slaan door de crisis!

dinsdag 12 juni 2012

Het EK voetbal zorgt zelfs tijdens de crisis voor miljoenen extra omzet. De oranjekoorts van de Nederlanders was dit keer weer enorm voelbaar in de supermarkten. Er is dankzij de oranje producten 15 miljoen euro extra omgezet!

 

De Oranjebarometer van het onderzoeksbureau, GfK Panel Services in Dongen, heeft de voetbalkoorts in kaart gebracht. Vooral de C1000 loopt storm wat betreft de afbeeldingen van de Nederlandse voetbalhelden en de ‘Geluksvogels'. Daarnaast doet de Lidl het ook goed door de verkoop van de Oranje-CD van Johan Derksen en Wilfred Genee, onderzocht GfK. Beiden supermarkten weten dus een positieve draai aan de crisis te geven door in te spelen op de Oranjekoorts die plaatsvindt rondom het EK.

In de top-5 van verkochte Oranje producten is de grote invloed van televisie erg zichtbaar. Joop Holla werkt al een aardige periode bij het onderzoeksbureau en heeft opgemerkt dat het koopgedrag van de Oranje fans echt ontzettend is gestegen ondanks de crisis. In vergelijking met het EK & WK van 2008 & 2010 heeft er al een stijging van 17% plaatsgevonden.

Holla vertelt erg verbaasd te zijn over deze stijging omdat het succes van de verkopen in de supermarkten rondom de WK-finale niet overtrefbaar leek te zijn. Ons land is volgens hem wereldkampioen in de omgang van de voetbalkoorts. In Duitsland is het bijvoorbeeld een stuk rustiger met de Panini-plaatjes van ‘die Mannschaft'. In Nederland slaat geen enkele supermarkt het EK over wat betreft de verkoop van de Oranje producten. Elders gebeurt dat soms wel.

Volgens de onderzoeker gaat de consument speciaal naar een supermarkt voor de Oranje gadgets en blijven deze klanten meestal enige tijd trouw aan deze supermarkt. Kortom, het is ontzettend slim van de supermarkten om tijdens de crisis op dit soort grote wedstrijden in te spelen, aangezien de echte Oranje fans zich niet uit het vekld laten slaan door de crisis!

Bron: www.nu.nl

More News

>>Lees meer