Think Ji

maandag 05 maart 2012

‘Wei-Ji' is het Chinese woord voor crisis en wordt in schrift met twee tekens uitgedrukt. De twee tekens 危 (‘Wei') en 机 (‘Ji') staan respectievelijk voor ‘gevaar' en ‘kans' en zijn in mijn optiek typerend voor de huidige tijdsgeest. De Chinese wijsheid geeft aan dat je een keuze kunt maken hoe je naar een crisis kijkt en hoe je er mee omgaat. Een kwestie van het vinden van de juiste ‘mental state of mind'. In welke stand zet je de mentale knop? Op ‘Wei' of op ‘Ji'? De ‘Wei'-stand leidt onmiskenbaar tot angst en angst werkt verlammend. In dat kader zijn er volop ‘Wei' bedrijven die als versteende konijnen in de koplampen van de crisis staren. En ja, dan dendert ‘ie onherroepelijk over je heen.

Ontkenning van de crisis is eveneens af te raden. Ontkenning als in opportunistisch je hoofd in de dichtstbijzijnde zandbak stoppen en wachten tot de storm gaat liggen.

De juiste mentale stand is in mijn optiek ‘Ji' oftewel de crisis als maakbare ‘kans' te benaderen. Open je ogen, face the brutal facts, handel op tijd, vind jezelf opnieuw uit en geef gas in de goede richting!
Het feit dat de zandbakken gevuld zijn en de weg vol staat met verlamde konijnen gaat ruimte op de markt creëren. Het kaft wordt als vanzelf door de crisis van het koren gescheiden. En alleen de sterkere onder ons zullen sterker uit deze crisis gaan komen.

Daarnaast valt de huidige crisis, toevallig of niet, samen met een overgangsfase. Een periode tussen de oude en de nieuwe realiteit. Sommige bedrijven kunnen simpelweg niet mee vanwege historische ballast en zullen uiteindelijk onder diezelfde ballast uit de oude realiteit bezwijken. Er zijn ook bedrijven die qua tempo niet meekunnen met de dynamiek van de nieuwe realiteit. Last but not least zijn er bedrijven die niet zitten op te letten en zodoende de boot volledig missen. En dat biedt eveneens kansen om te groeien, hoe morbide ook.

Bij XXS zien we de laatste zes maanden dan ook veel bedrijven aankloppen die afkomstig zijn van bureaus waar angst overheerst. Angstige bedrijven zijn, zeker in de dienstverlening, nou niet echt aantrekkelijk om mee samen te werken. En als het gaat om overleven is dat niet de plek waar je als bedrijf moet zitten.

Kortom: fck ‘Wei' & think ‘Ji'!

Wie is Piet Hein Smit?

Piet Hein Smit is oprichter en partner van XXS en is: Strateeg | Verantwoordelijk voor Klant&PR | Spreker op events

www.xxs.nl

More Columns