De kracht van passie

dinsdag 21 februari 2012

Gepassioneerde medewerkers zijn bevlogen, trots op de organisatie en leggen een grote vindingrijkheid aan de dag
- Paul Moers -

.

 


Nu de economie al jaren in slecht weer blijft verkeren is het opvallend dat weinig bedrijven echte aandacht besteden aan de passie bij de medewerkers. Slechts 19 % van de mensen komen bevlogen naar het werk (bron 365). Bovendien heeft 50 % geen enkel idee van de doelen en de waarden van de organisatie. Dit zijn eigenlijk onthutsende cijfers. Juist nu het economisch tegenzit moeten we immers alles uit de kast trekken om te blijven presteren. Helaas heeft er veel te veel focus op bezuinigingen gelegen en veel te weinig focus op het personeel.

Daarmee laten zowel grote als kleine bedrijven enorme kansen liggen. Het is nu tijd om daar echt wat aan te gaan doen. Bovendien wordt het als gevolg van de vergrijzing steeds moeilijker om nieuwe en vooral goede werknemers aan te trekken. De jongeren van nu gaan niet zozeer voor welvaart, maar vooral voor welzijn. Passie komt niet vanzelf maar vraagt juist een grote inzet van de leiders in de organisatie. Ik wil in dit artikel aangeven wat er nodig is om passie terug op de kaart te zetten.

De stappen
Passie genereren in een organisatie gaat niet vanzelf. Er moet veel werk verricht worden om dit voor elkaar te krijgen. De beloning is echter een organisatie die het vermogen heeft om boven de concurrentie uit te stijgen. Zeker bij organisatiemerken is passie cruciaal. Het publiek neemt niet langer genoegen met middelmatigheid.

Het volgende schema laat goed zien welke stappen genomen moeten worden.
De 3 voorwaarden voor organisatie beweging
De eerste stap is de ontwikkeling van strategie, missie en identiteit. Mensen hebben immers sterk de behoefte aan een heldere en duidelijke koers. Dit moet dan ook goed worden uitgewerkt en op papier gezet. Het merk vormt een uniek instrument om de strategie intern te verduidelijken. Het culmineert immers in een heldere en unieke merkbelofte. Door deze te koppelen aan de identiteit van de organisatie wordt gezorgd voor transparantie en vooral herkenbaarheid. De medewerkers kunnen zich hier aan committeren. Een helder merk krijgt trouwe volgers en dat is in deze tijd uitermate belangrijk. Door ook de missie scherp neer te zetten weten de medewerkers beter hoe ze het strategische pad moeten gaan bewandelen.

Een tweede stap vormt het leiderschap. Zonder leiders kunnen de medewerkers nooit of te nimmer de juiste dingen doen. Het uitgebreid meenemen van alle leiders in de organisatie in strategie en merk is dan ook van cruciaal belang. De leiders moeten eigenschappen hebben als luisteren, visie ontwikkelen, het goede voorbeeld geven en zaken voor elkaar krijgen. Slechte leiders zorgen voor slechte bedrijven. Het is dan ook zaak om de leiders in de onderneming goed te begeleiden en op de hoogte te houden. Leiders maken uiteindelijk het verschil in de organisatie. Ze stimuleren, faciliteren en corrigeren de medewerkers. Het is daarom des te opvallender dat de leiders in organisaties vaak zelf onvoldoende op de hoogte zijn van strategie en merkbelofte. Ze gedragen zich er vaak nauwelijks naar. Als de leiders niet opstaan en de verantwoordelijkheid pakken zal er niemand volgen. De organisatie blijft steken in de middelmaat. De leiders moeten ruimte scheppen om passie te genereren en stimuleren. Leiders van nu komen met nieuwe boodschappen. Ze geven een nieuwe invulling aan woorden als groei, welvaart en succes. Leiders van nu moeten een missie hebben die ruimer is dan geld verdienen alleen. We accepteren een eendimensionale aanpak niet langer. Kijk naar bijvoorbeeld de grote kritiek op banken en hun greediness. Maar ook hoe Shell opereert in Nigeria. Je moet hogere doelen gaan stellen om dit soort uitglijders te gaan voorkomen. Mensen willen werken voor ondernemingen met een verhaal en een idee.

De derde stap is het gedrag van medewerkers te beïnvloeden. Gepassioneerde medewerkers hebben als gedragskenmerken dat ze bevlogen zijn, trots op de organisatie of het product en grote vindingrijkheid aan de dag leggen om problemen op te lossen. Gepassioneerde medewerkers zorgen dat je als klant optimaal tevreden bent. Niet omdat medewerkers dit moeten maar omdat ze dit willen. Ook hier speelt de rol van de leider weer in belangrijke mate. Het constant aansturen op het gedrag conform de merkwaarden schept helderheid en duidelijkheid. Men weet wat te doen, maar vooral hoe het te doen. Dat betekent personeel ook ruimte geven. Organisaties die overgeorganiseerd zijn zullen uiteindelijk hun klanten verliezen en zeer onaantrekkelijke werkgevers worden. Die gaan de strijd dus niet winnen.

Juist in deze tijd waar de druk op medewerkers extreem hoog is zou het raadzaam zijn om een Chief Passion Officer in het leven te roepen die de ontwikkeling van passie moet gaan bewaken. Daarmee maak je duidelijk dat passie pas echt op de agenda staat. Voor passie moet je een programma opstellen dat ook veel aandacht aan workshops voor de medewerkers geeft. Zonder living the passion programma gaat er geen beweging ontstaan.

Voorbeelden
Dit pleidooi komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Er zijn zelfs in de crisis voorbeelden van bedrijven die meer dan uitstekend draaien. Ze hebben een visie en vooral een duidelijk verhaal. Een bedrijf als Jumbo weet zelfs midden in een crisis twee keer een grotere partij dan zijzelf over te nemen. Daarmee veranderen ze het Nederlandse supermarktlandschap. Ze leveren het publiek een unieke paradox door een hoge service tegen een lage prijs aan te bieden. Dat maakt de organisatie heel sympathiek maar ook krachtig. Het personeel is bevlogen en krijgt en neemt verantwoordelijkheid. Nu Jumbo naar een grotere schaalgrootte gaat wordt het belangrijk om de idealen van weleer goed vast te houden.

Ook Artis is een prachtig voorbeeld. Deze dierentuin die in 2002 op de rand van een faillissement balanceerde heeft onder leiding van Haig Balian een nieuwe visie neergezet. Het dier staat niet langer centraal maar de mens. Artis moet weer een beleving worden. Daartoe werden de 28 monumenten opgeknapt, een vlindertuin en apenhuis neergezet en wordt binnenkort de unieke micro zoo neergezet waar je als bezoeker zelf kunt experimenteren. Het personeel in Artis heeft nu de ruimte gekregen om met bezoekers in contact te treden. Dat maakt niet alleen het werk leuker, maar geeft je ook een bijzondere rol als werknemer.

Tot slot
Neem passie serieus. Blijf op dit terrein niet achter, want andere bedrijven zullen U anders op termijn gaan inhalen. Ga investeren in passie en ga het vooral ook organiseren. Er moeten immers belangrijke stappen worden gezet. Zonder inzicht valt het personeel niet mee te nemen. Passie gaat niet over beloning maar over de rol die medewerkers hebben. Door die belangrijk te maken gaat de arbeidsvreugde exponentieel omhoog en heeft uw bedrijf meer impact bij de klant. En juist dat kan het grote verschil maken!

Paul Moers - De kracht van passie - Bertramendeleeuw - ISBN 9789461560643

De Kracht van Passie

Wie is Paul Moers?

Paul Moers is eigenaar van consultancybedrijf Paul Moers Strategic Marketing Services en auteur van diverse boeken w.o. De Kracht van Passie.

Paul Moers - De kracht van passie - Bertramendeleeuw - ISBN 9789461560643

www.pmsms.nl

More Columns