Crisis en kans is hetzelfde!

donderdag 29 november 2012

Wist je dat bij de Chinezen het teken voor het woord 'crisis' precies hetzelfde is als het woord 'kans'? Oosterse wijsheid die alles te maken heeft met je perspectief en je bewustzijn. Hoe kijk je tegen veranderingen aan? Kun je er van een afstand naar kijken? Vanuit een breder perspectief? Dan is de huidige ontwikkeling misschien helemaal niet zo slecht. Sterker nog, het biedt juist ook heel veel kansen.

Kijk alleen maar naar de About us pagina op deze website. Een inspirerend praktijkvoorbeeld hoe Michel le Roux en zijn collega's in 2008 voor het eerst de crisis ervaarde en hoe zij daar uiteindelijk een positieve draai aan wisten te geven. Door moeizame ervaringen kun je wakker geschud worden en inzien dat sommige zaken niet meer werken. Als je daar dan met een open mind en frisse blik naar kijkt, kun je er sterker uitkomen. Denk maar aan de spreuk 'you can't stop the waves but you can learn to swim'. Het heeft allemaal te maken met bewustwording, de eerste stap voor verandering.

De ontwikkeling in het bedrijfsleven en onze samenleving, kun je ook relateren naar je persoonlijke leven. Je kunt leren van situaties in je leven en elke keer krijg je de kans om er anders mee om te gaan, wat een ander resultaat zal opleveren. Sommigen noemen dit de zin van het leven. Ervaringen opdoen en daardoor bewuster en zinvoller leven. Daarbij vind ik persoonlijk de balans ook erg belangrijk. De ying en yang die de dualiteit in stand houdt maar wel allebei de kanten accepteert.

Zo kun je ook naar de huidige crisis kijken, die vooral ook kansen biedt. Op die About us pagina heeft Michel al een hoopvol lijstje opgesteld. En eerder las ik op deze website al dat 'crisis de man sociaal maakt' en 'werken bij een duurzaam bedrijf loont in tijd van crisis'. Goed nieuws, lijkt mij. Daar zou in de media ook wel wat meer aandacht voor mogen zijn. Meer aandacht voor gebeurtenissen die opvallend goed gaan. Een positiefkritisch en oplossingsgericht perspectief in de media, dat ontbreekt vaak nog. Maar ook grote mediabedrijven hebben nu journalistiek en commercieel te maken met de crisis. Dus wie weet worden zij ook nog eens wakker geschud en gaan ze andere (nieuws)keuzes maken.

Daarin ben ik hoopvol! Waarom, zou je zeggen... het nieuws staat toch elke dag bol van de ellende, negativiteit en sensatie? Ja, maar er zijn ook steeds meer positieve en verfrissende geluiden in de media. Zelf ben ik al ruim vijf jaar bezig met zinvol, positief nieuws om zo bij te dragen aan een evenwichtiger nieuwsaanbod in de media. En langzaam aan lijkt er iets te veranderen, mede door positieve media als Nieuws van de Voortuitgang en Het Kan Wel. En kortgeleden het tv-programma Ook Goed Nieuws, de winnaar van BNN's TVlab. In samenwerking met De Telegraaf en De Nederlandse Bank gaan zij aandacht besteden aan alle positieve economische ontwikkelingen. Kortom, ook in het collectieve bewustzijn lijkt de gedachte 'crisis is een kans' steeds verder door te dringen. Nog even en heel Nederland schreeuwt het straks uit: I love crisis!

 

Wie is Robbert Zoon?

Robbert Zoon is goed nieuws bezorger voor bedrijven door zijn duurzame kennis en contacten te delen. Hij helpt bedrijven met pr, marketing en commercieel advies. Ook brengt Robbert sindskort Haarlem goed nieuws met een nieuwe lokaal goed nieuws website. Afgelopen vijf jaar publiceerde hij dagelijks zinvol nieuws en organiseerde hij drie keer de Nationale Goed Nieuwsdag. Verder heeft Robbert samengewerkt met Happinez magazine en persbureau Novum Nieuws.

www.robbertzoon.nl

More Columns