I love crisis!

dinsdag 09 oktober 2012

Oké, ik lieg. Ik vermijd crisis als de pest... Ik begin met ontkenning, negeer of bagatelliseer de feiten, sla goedbedoelde waarschuwingen in de wind. En doe dan toch wat ik in mijn hoofd heb. Zie daar al een scala aan ingrediënten voor een goede crisis. Gooi er nog wat tegenwind in de markt bij, een paar verkeerde keuzen en voilà: het is gelukt! Tegenvallende omzetten dit voorjaar, onvoldoende vindbaarheid op internet. Tijd voor een nieuwe strategie.

Ben ik coachbaar? Goede vraag. Heb ik blinde vlekken? Ja, helaas nog steeds. Toch biedt een crisis een ‘wake up call’. Niet leuk, maar het maakt je scherp en wakker. Tom Poes moest dus een list verzinnen. Zeker omdat ik als ondernemer de verantwoordelijkheid draag voor een organisatie.

Een van de listen was het ontwikkelen van het SvCMagazine, gecombineerd met social media. In februari verzonnen en eind mei gedrukt en verzonden. Onze partner voor teksten, Caroline, zei dat ze als hoofdredacteur nog nooit had meegemaakt dat je in zo’n kort tijdsbestek een nieuw format opzet én invult. Ook Michael en Daphne van reclamebureau Akron keken me geschrokken aan toen ze de planning onder ogen kregen. Of ik het echt meende? Ja dus! Als je zo’n eigenwijze kop hebt zoals ik, laat je je niet uit het veld slaan. We hadden al heel veel beeldmateriaal ontwikkeld in de afgelopen vijftien jaren, dus dat hebben we ecologisch verantwoord hergebruikt. Een paar goede interviews, wat pakkende stukken van onze coaches en hup, aan de slag met ons team, onder de strakke regie van collega Joke.

Onbedoelde effecten zijn wellicht nog wel het leukste. Omdat ik houd van samenwerking heb ik een aantal partners uitgenodigd om een gratis advertentie plaatsen. Een grote verrassing was de advertentie van Akron:
Akron Samenwerking

Nog leuker: spontane gesprekken met andere partners om advertenties te gaan ruilen! Kortom er is meer verbinding en uitwisseling ontstaan dan ik van tevoren had verwacht. En mijn supervisietraject heeft me weer veel opgeleverd. De tijd zal het uitwijzen. Wij hebben weer een nieuwe strategie en gelukkig weten klanten ons weer te vinden.

Dus: Samen Werking leidt tot ongekende resultaten! Laat je inspireren op www.ilovecrisis.nl

Ans Tros

Wie is Ans Tros?

Ans Tros is ondernemer en directeur van SchoolvoorCoaching BV en van VistaNova BV. Zij publiceerde Dynamisch Coachen in 2002 en Leiderschap door (zelf)coaching. Bewustzijnspsychologie voor managers, adviseurs en coaches in 2009.

www.schoolvoorcoaching.nl

More Columns