Een crisis haalt het beste in je omhoog

donderdag 31 mei 2012

 

De 4 stadia in een groeiproces
Het is wellicht wat spiritueel, maar wat mij betreft niet zweverig. Ik geloof dat crisis slechts een van de vier stadia's is die elk groeiproces doorloopt en of je het nu hebt over een financiële crisis of een relationele crisis of over bijvoorbeeld de puberteit het, zijn allemaal voorbeelden van het eindcyclus van een groeiproces waarin de geboorte van een nieuw stadium zich aandient. Die geboorte is dan gelijk het eerste stadium van het nieuw ingegane groeiproces en of je dat dan een hoger niveau wilt noemen of juist een verdieping, dat is een kwestie van woordkeuze. Ik geloof dat het leven in al haar facetten constant zo te werk gaat, iets wordt geboren mens, bedrijf, idee, groeit naar een hoogtepunt en daalt dan weer naar een diepte punt, verandert van vorm - waarin het sterfproces of transformatieproces zich inzet. Wij bevinden ons wat betreft financiën in zo'n eindtijd, wat zo'n eindtijd altijd heel spannend maakt is dat je niet weet wat er na het transformatieproces komt. In stadia 1, 2 en 3 kun je redelijkerwijze voorspellen wat er gaat gebeuren, maar in het 4e stadium is dat moeilijker. Het enige zekere is dat er iets nieuws geboren gaat worden, maar of dat nieuwe ons gaat bevallen dat weten we niet want we kennen het nieuwe nog niet en dat maakt het doodeng. Een eindtijd is dus een tijd van onzekerheid en angst waarin we loslaten wat we kennen en ons openstellen voor het nieuwe dat geboren gaat worden.

Er zit een bepaalde magie in zo'n eindtijd omdat de wetten van het verleden bezwijken en de wetten van het nieuwe zich nog aan het formuleren zijn, dit schept energie voor een waanzinnige hoeveelheid creativiteit. Dat moet ook wel want een transformatieproces kost per definitie heel veel energie. Hierdoor biedt zo'n eindtijd juist ruimte om ongekende mogelijkheden mogelijk te maken. Het is net alsof er een poort tussen twee werelden is opengesteld waardoor het veel makkelijker is om potentieel te verwezenlijken. Waar stadium 2 en 3 een soort keurslijf met zich meebrengen, wordt je in stadium 4 verlost hiervan en ligt de wereld aan je voeten ook al voelt het niet zo. Dit is het feniks rijst uit zijn as moment, als je het moment durf te grijpen.

Het geschenk vinden in de pijn
In mijn eigen leven heb ik geleerd dat juiste deze momenten hoe pijnlijk ook je dwingen tot groei, je dwingen het beste in jezelf naar boven te halen. In mijn tweede huwelijk heb ik hemel en aarde bewogen om ons huwelijk dat al voor de start gedoemd was te mislukken, te laten slagen, het is niet gelukt. Naast een warme vriendschap met mijn ex-man, ben ik door mijn inspanningen (door het transformatieproces) als vrouw en als moeder een zoveel mooier mens geworden dat het alle ellende waard was.

In de zomer van 2007 werd ik gezegend met een prachtige dochter, ons vierde kindje. Zes dagen na haar geboorte bleek zij een ernstige geboorteafwijking te hebben, waaraan zij op haar dertiende levensdag is overleden. Ik weet nog dat ik op de IC zat 's ochtends vroeg, de zon kwam net op. Zij zat aan alle kanten vast aan tubes en buisjes die haar in leven hielden. Ik had een vrij voetje in mijn hand en ik dacht bij mijzelf 'Ik ben klaar met drama in mijn leven.' Dat moment was een absolute keerpunt in mijn leven. Twee dagen erna stierf mijn dochtertje vredig in mijn armen.

Beide keren had ik kunnen kiezen voor de dood, het mij laten afslepen naar een emotionele hel door vast te houden aan woede, wrok, verdriet. Beide keren heb ik gekozen voor het leven, het nieuwe geboren laten worden. Het oude wat ik kende en liefhad los te laten. Het was pijnlijk omdat ik van beide mensen erg veel hield en hoewel ik uiteindelijk niet kreeg wat ik wilde, mijn levenspartner en ons jongste dochtertje bij mij houden, kreeg ik een heleboel andere geschenken en innerlijke kracht. Ik weet wie ik ben, wat ik te bieden heb en wat ik waard ben. Ik denk echter het belangrijkste geschenk dat ik aan dit alles heb overgehouden is het besef dat ik geen slachtoffer ben van mijn omstandigheden.

Durf je droom te leven
Wanneer je dat besef krijgt, kan niets in de wereld je tegenhouden om voor het leven van je dromen te gaan. Dat heb ik gedaan. In 2010 ben ik als bijstandsmoeder met de fulltime zorg voor de twee jongste kinderen vanuit huis begonnen met het FMK Project, een informatiesite met radio en tv programma voor ondernemers over zakelijk succes op het internet. Slechts 13 maanden later was ik uit de bijstand en help ik nu ondernemers zakelijk succesvol te zijn op het internet.

Deze eindtijd zie je nu ook voor bedrijven, dankzij het internet is er een nieuw tijdperk geboren. Mensen gaan niet meer zomaar de stad in op zoek naar wat zij willen kopen. Dankzij het internet waren er 2011 voor 8 miljard aan zogenaamde ROPO bestedingen (research online purchase offline), dat betekent dat men eerst door middel van zoekmachines waaronder Google zoekt welk product men wil, welke kwaliteit en prijs verhouding optimaal is en dan aan de hand daarvan kiest welke leverancier en outlet zij kiezen om het product aan te schaffen. Ook is er voor 9 miljard online gekocht in 2011, producten online gevonden en gekocht. Bedrijven die niet online actief zijn of onvoldoende zichtbaar zijn online, zullen daardoor omzet verliezen, omdat de offline aanschaf keuze zich steeds meer verplaats naar online zullen zij en minder klanten offline bereiken en datzelfde geldt voor klanten bereiken online.

In een financieel moeilijke markt zoals vandaag de dag biedt juist het internet volop kansen om low cost zichtbaar te worden voor je doelgroep, je kunt het internet dan gebruiken als online onderneming maar ook als virtuele voordeur naar je offline onderneming of een combinatie van beide.

Voor veel ondernemers is ondernemerschap een stap in het gaan leven van hun droomleven, of dat nu is vanwege de vrijheid, de passie of de financiële vrijheid die het ondernemerschap met zich mee kan brengen. Voor veel vrouwelijke ondernemers en steeds meer mannen is het een prettige manier om werk en privé te kunnen combineren. Wat mij betreft speelt het internet een belangrijke sleutel in dit succes en omdat het voor mij als sleutel heeft gewerkt in het leven van mijn droomleven, wil ik het graag delen met zoveel mogelijk andere ondernemers zodat zij ook kunnen gaan voor het leven van hun dromen!

Om ondernemers te helpen hun zakelijke kansen te pakken online hebben wij een Digitale Goodiebag samengesteld met 5 must haves voor zakelijk succes op het internet! Als bonus ontvang je o.a. het E-boek 'Marketing Optimized Website tips voor WordPress' en een abonnement op het FMK Updates E-zine. Zo krijg je elke week inspiratie en informatie om zakelijk succesvol te zijn op het internet.

 

Wie is Sabriye Dubrie?

Sabriye Dubrie is projectleider van het FMK project, informatiesite met internet radio en televisieprogramma voor ondernemers over zakelijk succes op het internet! Daarnaast is zij branding design specialist bij Yourkeytosucces.nl de one stop shop voor zakelijk succes op het internet. Met het Your Key to Succes Programma leert Sabriye ondernemers een succesvolle internet onderneming op te bouwen rondom hun dienst, expertise of product.

www.yourkeytosucces.nl

More Columns